bokliv

Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Bokmässe utställare och bokdrömmarna som bara spinner vidare

Av Tove Birkeland Brandt - 3 november 2013 16:14

 

Ja då har man varit utställare på bokmässan och det har varit minst sagt intressant. Tal från podiet och att vara en frontfigur som talat om sin debutbok, klä av sig den privata rocken och ikläda sig den öppenhjärtliga istället för att bjuda in läsare i mitt författarliv.

Konstig känsla! Nytt!


Tankar som snurrat, hur skall man ta min bok tankar som handlar om ifall den är välkommen in i deras liv och om de kommer längta efter mera av samma sort. Gud jag hoppas att det är på det viset och jag hoppas höra av många som läser den, att det blir som ringar på vattnet, man behöver sannerligen lite skjuts i rätt riktning just nu.  Som egenutgivare drar man en kamp i motvind kan jag lova.


En del har kommit och frågat om ljudbok och jag önskar jag hade det också men ekonomin är ju ett trångmål som styr mina val. Att marknadsföra sig utan pengar är även det ett spännande kapitel. Skulle vilja ge lite inblick i bokutgivning till alla som har intresse av att öppna upp och se, visst har man hört kommentarer som att du är väl rik nu. Om de visste hur räkningarna hopar sig och man letar saker att sälja för att fortsätta med det man tror på, skulle de nog inte välja att yttra sig så.


Att vara författare och egenutgivare är ju inte någonting litet, det innebär ett mastodontarbete när man börjar med två tomma händer och en tanke som utvecklas till en färdig produkt efter långt och idogt arbete leder fram till en bok som läsaren kan hålla i sin hand. Under denna väg finns massor av hinder, man skall redigera, lektörsläsa, ändra och ändra igen. Man måste ingå avtal i de faser man inte kan en del själv som med layout och inlaga. Avtal som självklart kostar, men vad gör man inte för konsten. Bröd och vatten är okej, bara man får fortsätta, för man vet att det man gjort är bra.


Marknadsföring är ett gissel, vart vända sig? Hur och utan pengar hur når man då ut? Hur klarar man av att visa upp sig utan att ha ett stort bolag i ryggen som kan ta hand om allt som man egentligen inte vet någonting om. Man har tro på sin produkt och på sin egen förmåga, lär sig efter vägen, hoppas innerligt och nöter på. Kontaktar än den ena,  än den andra. Hårt slit, ett faktum som ingen kan mildra. Jo till viss del och på ett sätt, uppmärksamma oss och köpa böckerna. Och så har man sin egen roll, där man måste våga släppa det som varit för att träda ur sig själv som en fågel Fenix, resa sig ur askan och återfödas helt enkelt. Modig och på stadiga ben, greppa mikrofonen och ställa sig i rampljus, slänga rädslorna överbord och styra framåt mot det nya och okända. Jag har gjort det nu, jag fortsätter att göra det om och om igen så länge det någonsin behövs för att lyckas i mitt val. Jag har valt att vara författare, att gå mot strömmen och skapa någonting nytt.



Vi är det nya svenska deckarförfattarparet, tufft att säga det kanske men det är så det är och på vår världskarta finns inga misslyckanden. Vi älskar att skriva, att skapa. Det är konst, konst skapade med ord och vi är unika, ett par som skriver varsin bok, helt av varandra oberoende berättelser. Vi gör annars allt tillsammans i våra liv men skrivandet gör vi var för sig även om vi nu sitter mitt emot varandra vid samma bord och skriver är det dock inte sagt att det inte kommer en sammanslagning frampå i något gemensamt projekt. Vi har en del tankar på det. Några händelser som sammaflätats och som vi sett möjligheter i. Vi ser inga problem som skall stoppa oss, bara möjligheter och en ljusare framtid.


Författarskapet betyder allt i mitt liv, jag har lagt allt annat på hyllan för att infria ett löfte till mig själv, det är här mitt liv är,  i en berättande värld som jag bygger upp genom olika samhällsfaktorer. Röd Vinterängel föddes genom en ensam tanke som det ju alltid är, men det här var mera, det var reflektioner på händelser runt omkring oss. Allt bottnade i neddragningarna inom psykvårdens neddragningar, där man slutade vårda och lät människor gå ensamma i samhället tills de nådde en punkt där det slog över psykiskt, där våldet tog över och förbrukade dem. Precis som på det sätt vi läst om att det skedde under helgen som gått, där en kvinna och en ung kille fick sätta livet till. Jag tog många sådana här händelser och band dem samman i mitt inre för att skapa en ny karaktär, ett monster som styr bokens händelser och vars tankar och handlingar jag låter läsaren ta del av. Hans inre blottas och skräcken hos offren är något jag låter läsaren nosa på, dofter från ögonblickshändelser, skräckfyllda ögonblick, varvas med kärlek, ömsinthet och sex i en härlig mix och mitt i allt det här finns Mimmi.


Mimmi ett medium från Munkfors som är mina böckers huvudkaraktär, hon tar er framåt genom sina syner och visioner och samarbetar med mordenheten i Göteborg för att fånga de monster som styr i världen, ödelägger och skadar. Med hjälp av hennes genomgoda sinne fångar vi upp den andra sidan, tankarna som rör sig inom henne, all den hjälp hon får och alla de drabbade som vänder sig till henne för att be om hjälp hoppas jag fånga läsarens egna känslor.


Så nu sitter jag här drömmer mig vidare, skapar nya inre ögonblick med Mimmi, ögonblick som jag kommer att dela med er alla inom sinom tid och allt jag kan göra i detta NU är att be er köpa boken och läsa den, eller ge den i present till någon. Röd Vinterängel passar ju dessutom alldeles perfekt som fars dags present och om ni går vidare ut på någon av Internetbokhandlarna kan ni beställa den och hinna få dem hemlevrerad i tid för denna högtidsdag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 14 november 2013 18:31


  Hämtat frånBokus.com "Fredag 1 januari, NyårsdagenMobilen visade att vi nu nått 2010, och jagtänkte direkt på Marit Bergmans låt, This is the year.Allt talar för att det här är året då vi kommer in iriksdagen. Om nio månader inte bara kan liv...

Av Tove Birkeland Brandt - 14 november 2013 18:12

På följande ställen finner man nu e-boken av Röd Vinterängel: OBS! Du måste söka på den för att den skall komma fram för beställning.   http://addbooks.se/ https://www.adlibris.com/ http://www.bokia.se/   https://bokon.se   ...

Av Tove Birkeland Brandt - 13 november 2013 15:42

Då omskrivs författarparet igen, denna gång i Arvika Nyheter och förlagets hemsida är nu uppdaterad missa inte artiklarna som nu finns att läsa där ute.    http://www.bra-leve-forlag.se/259647569   ...

Av Tove Birkeland Brandt - 10 november 2013 18:01

PROVLÄS Röd vinterängel Kapitel 1 RÖD VINTERANGEL © Tove Birkeland Brandt 2013 Utgiven av Bra & Leve Förlag HB www.bra-leve-forlag.se Grafisk form och produktion: Brun Media AB Tryck och distribution: Publit.se ISBN 978-91-981306-0-7  ...

Av Tove Birkeland Brandt - 5 november 2013 14:25

Ännu ett möte mellan läsare och författare öga mot öga, gör författaren innerligt ödmjuk. Kvinnan som i vanliga fall inte läser böcker på grund av sin problematik då koncentration uteblir vid större textmassor slukades helt av bokens innehåll. Mycke...

Röd Vinterängel och Ankharen

Rösta på bloggen

Presentation


Tove Birkeland Brandt
född: 1964
Författare och egenutgivare, har under 2013 debuterat med boken "Röd Vinterängel"
Ni kommer även få ta del av makens debut "Ankharen" som även den getts ut under 2013

Bloggportalen

1000länkar.com - gratis länkkatalog Lanksida.se Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards